Множинний інтелект: від теорії до практики.
Теорія множинного інтелекту американського психолога Говарда Гарднера,
що вперше була опублікована понад два десятиріччя тому в його книзі «Рамки
розуму: теорія множинного інтелекту», розкриває один з можливих способів
індивідуалізації освітнього процесу. Ця теорія отримала всесвітнє визнання як
одна з найбільш новаторських теорій пізнання інтелекту людини. Теорія
множинного інтелекту підтверджує те, з чим педагоги мають справу щодня:
люди мислять і вчаться багатьма різноманітними способами.
Говард Гарднер - американський психолог, автор класичної теорії
множинного інтелекту, відповідно до якої людина має не єдиний, так званий
«загальний інтелект», а низку інтелектуальних здійбностей, які складають
вербальний, логіко-математичний, візуальний, кінестатичний, міжособистісний,
внутрішньоособистісний, музичний, натуралістичний та екзистенціальний види
інтелекту. Кожний із цих типів інтелекту має свою структуру, функції, мову і
тому є особливим потенціалом для розвитку.
З часу винайдення тестів на визначення ІQ педагоги розглядали інтелект як
щось таке, з чим людина народжується, що не зазнає значних змін упродовж
усього життя. Дослідження Г. Гарднера довели, що існують множинні форми
прояву інтелекту, які неможливо оцінити та виміряти за допомогою тестів «ІQ»
Використання теорії множинного інтелекту у школі.
Використання теорії множинного інтелекту у школі
Використання теорії множинного інтелекту у школі ґрунтується на
використанні різноманіття індивідуальних відмінностей і створенні безлічі
шляхів для їх розвитку й навчання саме на їх основі. Якщо допустити, що
теорія множинного інтелекту взагалі є точним описом людських відмінностей
за здібностями, то можна припустити, що деякі (можливо, не всі) діти можуть
більш легко, ніж інші, навчатись через домінуючі види своїх здібностей.
Варіанти застосування теорії Гарднера у школі можуть бути настільки
різноманітними, наскільки різноманітні самі навчальні заклади. Тут важливий
головний принцип - освітній процес повинен будуватись таким чином, аби дати
можливість дітям набути досвід, що вимагав би залучення різних типів
інтелекту. Одна з проблем, яку найважче подолати вчителеві, полягає в тому,
що навчаючи ввесь клас, треба одночасно пам'ятати й ураховувати різні стилі
навчання, сильні та слабкі сторони учнів.
Тип інтелекту, що найчастіше використовується при груповому навчанні, -
вербально-лінгвістичний. Лекція, записи на дошці, письмові роботи,
спонукання учнів робити записи під час пояснення - важливі прийоми
навчання. Вони широко використовуються, оскільки це основа шкільної
системи, особливо в міру дорослішання учнів. Завдання полягає в інтеграції
вербально-лігвістичного інтелекту з іншими типами, тим самим відкриваючи
учням шлях до навчання, заснованого на розумінні й використанні
індивідуальних способів і стилю навчання. Необхідно допомогти дітям
зрозуміти, що вони можуть виявити або знайти свої здібності й навички
різними способами, у різних видах діяльності, а потім створювати умови для
навчання з опорою на їх сильні сторони.
Способи застосування теорії Гарднера у класах, які розвивають особистісно
зорієнтований підхід у процесі навчання дітей, у тому числі програма
всебічного розвитку дитини «Крок за кроком», може бути різним: групові або
індивідуальні проекти, можна створити центри за типами інтелекту, які стануть
варіативними до існуючої моделі (центр письма, читання, математики тощо),
або особливим чином спланувати вивчення програмної теми. Головне - дати
дитині можливість пізнавати, вивчати будь-що тим способом і шляхом, який їй
найбільш близький, зручний і в якому вона почуває себе комфортно. Виникає
необхідність знайти в єдиній для всіх досліджуваній темі можливість додати
різних здібностей учнів, використовувати способи різної подачі одного
матеріалу.
Один зі способів застосування теорії множинного інтелекту - організація
роботи невеликих груп у центрах. Приміщення класу поділяється на зони й
певним чином обладнується. Кількість центрів залежить від розміру класу та
враховує кількість асистентів педагога з числа батьків і колег, які бажають
долучитись до досліджуваного матеріалу. Учні займаються в маленьких групах,
виконуючи спеціальні завдання або працюючи над проектом.
Призначення центрів може бути таким: по-перше, центри, сфокусовані на
конкретному типі інтелекту. Їх основна мета - допомогти учню виявити й
розвинути визначені здібності. Пропонована діяльність і завдання повинні
забезпечити школяреві можливість досліджувати свої здібності так, як це
зручно йому. Робота в таких центрах особливо корисна, коли ми знайомимо
учнів з різними видами здібностей; по-друге, центри, що базуються на
програмі, - націлені на освоєння інформації й навичок, необхідних за
програмою, і дозволяють учням вивчити тему, спираючись на домінуючі типи
інтелекту. Наприклад, один центр може пропонувати вербально-лінгвістичні та
міжособистісні види діяльності, до яких відносяться читання класом у даний
момент книги. Інший центр може запропонувати візуальну та
внутрішньоособистісну діяльність, пов'язану з досліджуваним періодом історії
тощо; тематичні центри, що створюються відповідно до теми. Кожний центр
ґрунтується на одному типі інтелекту. Наприклад, при вивченні теми «Історія
Давньої Греції» в одному центрі учні можуть будувати макет якої-небудь
древньої будівлі, в іншому - писати п'єсу про зведення древніх пірамід тощо.
Кожний центр повинен мати відповідне оснащення. У вербально-
лінгвістичному повинні бути словники, книги, довідники, папір, дошка, газети,
журнали тощо; у логіко-математичному - лінійки, транспортири, таблиці,
геометричні тіла, головоломки, конструктор, набори для складання
класифікацій тощо. Центр внутрішньоособистісного інтелекту - це тихий
відокремлений куточок з журналами, книгами, приналежностями для письма й
індивідуальної роботи, матеріалами для самоперевірки. У центрі
міжособистісного інтелекту - стіл для групової роботи, групові ігри, пазли,
приналежності для групових проектів, письмове приладдя, необхідна
література з теми. У кожному центрі необхідно мати інструкцію до
виконуваних завдань й основні правила роботи. Перед початком занять варто
обговорити з учнями види діяльності, мету та кінцевий результат роботи.
Кожний учень повинен чітко знати, що він має робити і що представити. Час
роботи в центрах визначається багатьма факторами (цілями, здібностями та
навичками учнів, видами діяльності) і може складати від 15 до 30-ти й більше
хвилин.
Як стверджує Гарднер, ступінь прояву й розвитку того чи іншого типу
інтелекту залежить від життєвого досвіду індивідуума. Чим частіше людина
використовує той чи інший тип інтелекту, чим більше існує можливостей
розвивати його в ході навчання, тим краще розвивається даний тип інтелекту.
Усі дев'ять типів інтелекту можуть бути пов'язані між собою, але будь-який з
цих видів людина може розвивати самостійно.
У деяких людей прекрасно розвинені кілька здібностей, інші відчувають
труднощі у прояві багатьох із них. Більшість із нас знаходяться десь
посередині: є одна або кілька здібностей, які ми демонструємо з легкістю, деякі
проявляються при звичайних зусиллях і одна або кілька - лише при великих
зусиллях.
Автори: М. Ворон, Ю. Найда.
Згідно класичної теорії множинного інтелекту,
людина має не єдиний, так званий «загальний
інтелект», а низку інтелектуальних здійбностей, які
складають
вербальний,
логіко-математичний,
візуальний,
кінестетичний,
міжособистісний,
Внутрішньо особистісний,
музичний,
натуралістичний
та екзистенціальний
види інтелекту. Кожний із цих типів інтелекту має
свою структуру, функції, мову і тому є особливим
потенціалом для розвитку.
У кожного з нас є всі види інтелекту, деякі з них просто більш
активні. І кожна дитина має унікальну їх комбінацію.
З цього почалася реформа нашого погляду на освіту. Ми
змінили ставлення до оцінок. Математика не виходить? Нічого.
Але двійка не пройде, бо це просто безвідповідальність. Трійка –
влаштовує, а четвірка – взагалі бомба.
Потім ми прочитали Кена Робінсона (йде мова про книгу «Якщо
хочеш бути багатим і щасливим, не ходи в школу») і зрозуміли,
що сучасна система освіти була створена 150 років тому і була
орієнтована на майбутніх працівників заводів. А отже і досі
базується на двох видах інтелекту – вербально-лінгвістичному
(як ми пишемо і читаємо) і на логіко-математичному (як
рахуємо). Це все, що було потрібно для людей на заводах. І ці
два види інтелекту стали основними, через які батьки дивляться
на своїх дітей. І цей погляд розділяє дітей на тупих і розумних.
Із статті «Повірити в дитину – як допомагає в навчанні теорія множинного інтелекту»
ЩЕ ТРОХИ РОЗДУМІВ…
Лінгвістичний інтелект (словесний розум).
У школі така дитина зосереджена, любить читати, має
великий словниковий запас, більше володіє рідною
мовою або соціальними дисциплінами, ніж
математикою й точними науками, з легкістю вивчає
іноземну мову, добре пише й розбирається у правописі,
любить риму й різну гру слів, а також добре формулює й
висловлює свої думки.
Порада: заохочуйте її обговорювати книги, які ви
прочитали разом, грайте з дитиною у слова або
настільні ігри, заохочуйте готувати тексти для виступів
або запишіть у драматичний гурток.
Можлива кар'єра: поет, журналіст, учитель чи юрист.
ЛІНГВІСТИЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ
Логіко-математичний інтелект (числовий/розсудливий
розум).
Така дитина допитлива, їй цікаво, як все працює, вона
любить цифри й математику (особливо, якщо може
порахувати все подумки), ігри-стратегії, шахи, шашки,
ребуси або логічні головоломки, а також експерименти,
цікавиться музеями природної історії, захоплюється
комп'ютером.
Порада: заохочуйте дитину вирішувати різноманітні
головоломки, придбайте їй шахи, шашки або нарди,
дайте можливість збагнути зміст речей і заохочуйте до
постановки запитань.
Можлива кар'єра: вчений, інженер, науковий
співробітник або бухгалтер.
ЛОГІКО-МАТЕМАТИЧНИЙ
ІНТЕЛЕКТ
Просторовий інтелект (візуальний розум).
Така дитина легко навчається читати й вивчає діаграми,
схеми та карти, мріє навчитись малювати, робити ескізи
та створювати 3D-скульптури, любить дивитись кіно й
розбирати різні речі, щоби потім скласти їх разом.
Порада: надайте їй всі можливості для
малювання, розмальовування й дизайну. Забезпечте
пазлами й вивченням 3D-режиму (наприклад, вона
може пограти в ігри на проходження лабіринтів або
відвідати кінотеатр і подивитись фільм чи мультфільм
у режимі 3D); кидайте виклик її креативності,
заохочуйте конструювати різні будівлі або одяг.
Можлива кар'єра: скульптор, механік, архітектор або
дизайнер інтер'єрів.
ПРОСТОРОВИЙ ІНТЕЛЕКТ
Тілесно-кінестетичний інтелект (тілесний розум).
Така дитина досягає успіху в більш ніж одному виді
спорту, активна й не любить сидіти на одному місці,
може наслідувати рухи й жести інших людей, любить
доторкатись до речей, щоб розглянути їх, отримує
задоволення від фізичної активності й має чудову
координацію дрібної моторики.
Порада: заохочуйте її до участі у шкільних і
позашкільних спортивних змаганнях. Розвивайте
дрібну моторику (навчіть робити паперові літачки,
познайомте з мистецтвом оріґамі або нехай вона
спробує себе у в'язанні). Запишіть дитину в
танцювальний гурток чи спортивну секцію.
Можлива кар'єра: танцюрист, пожежний, хірург, актор
або спортсмен.
ТІЛЕСНО-КІНЕСТЕТИЧНИЙ
ІНТЕЛЕКТ
Музичний інтелект (музичний розум).
Така дитина під час виконання музичного твору дуже
добре відчуває фальш і з легкістю запам'ятовує мелодії.
Вона має приємний співочий голос, проявляє здатності
до гри на музичних інструментах, ритмічно
висловлюється або рухається, тихенько щось
наспівує або насвистує і, швидше за все, особливо
чутлива до оточуючих шумів.
Порада: заохочуйте її гру на музичних інструментах,
створення пісенних текстів, запишіть у шкільний
оркестр чи хор або сприяйте вивченню танців народів
світу.
Можлива кар'єра: музикант, співак чи композитор.
МУЗИЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ
Міжособистісний інтелект (комунікативний розум).
Така дитина насолоджується спілкуванням із близькими
людьми, є природним лідером, турботлива, допомагає
своїм друзям вирішувати проблеми, добре розуміє
інтонації голосу, жести, емоції й вираз обличчя інших
людей.
Порада: заохочуйте її спільні заходи із друзями у
школі й поза нею, залучайте до читання книг про різні
культури й отримання відповідного досвіду, вітайте її
участь у драматичних постановках і рольових іграх,
допомагайте вчитись домовлятися та ділитись.
Можлива кар'єра: адвокат, психотерапевт, політик,
продавець чи вчитель.
МІЖОСОБИСТІСНИЙ ІНТЕЛЕКТ
Внутрішньоособистісний інтелект (самодостатній
розум).
Така дитина проявляє почуття незалежності, знає свої
сильні та слабкі сторони (здібності й недоліки), краще
грає або навчається, якщо залишається на самоті. У неї є
свої хобі чи інтереси, вона не схильна багато
розмовляти, самостійна, має високу самооцінку й
учиться на успіхах і невдачах.
Порада: допоможіть їй поставити чітку мету та
зрозуміти кроки, які допоможуть її досягненню,
заохочуйте до самостійних проектів і ведення
щоденника, забезпечте їй тихе і спокійне місце для
обдумування ситуацій та внутрішніх роздумів.
Можлива кар'єра: філософ, професор, викладач або
науковий дослідник.
ВНУТРІШНЬООСОБИСТІСНИЙ ІНТЕЛЕКТ
Інтелект натураліста (розум природолюба).
Така дитина із задоволенням розповідає про улюблених
домашніх тварин або красиві природні ландшафти,
любить відвідувати заповідники й зоопарки, має
сильний зв'язок із зовнішнім світом, любить грати на
свіжому повітрі, збирати жучків, квіти й незвичайне
листя, цікавиться біологією, астрономією,
метеорологією або зоологією.
Порада: відвідуйте з нею музеї, виставки й зоопарки.
Заохочуйте до ведення щоденника спостережень,
створення гербаріїв і різних колекцій. Долучіть до
турбот про домашню тваринку, про дику природу або
до догляду за садом. Купіть їй бінокль, підзорну трубу
чи телескоп (чи забезпечте систематичний доступ до
нього).
Можлива кар'єра: робота із тваринами, біолог,
астроном або ветеринар.
НАТУРАЛІСТИЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ
Екзистендавати сумніву різні речі. Вона проявляє
допитливість до життя і смерті та демонструє
філософську обізнаність та інтерес, які набагато
перевищують її календарний вік. Вона, наприклад,
ставить такі запитання, як: «Чи одні ми у Всесвіті?».
Порада: будьте терплячими до її розпитувань, адже
вона може ставити їх знову і знову. Разом читайте
книги на теми, які її цікавлять, спілкуйтеся про них на
рівні, відповідному її віку.
Можлива кар'єра: філософ, духовна особа, учений або
письменник.
ЕКЗИСТЕНЦІАЛЬНИЙ ІНТЕЛЕКТ
9 типів навчальних стилів
ТІ, У КОГО СИЛЬНИЙ
ІНТЕЛЕКТ:
ДУМАЮТЬ
ЛЮБЛЯТЬ
ПОТРЕБУЮТЬ
Вербально-лінгвістичний
Словами
Читати, писати, розповідати
історії, грати у словесні ігри тощо
Книги, аудіокасети, письмове знаряддя,
папір, щоденники, діалог, обговорення,
дебати, оповідання тощо
Логіко-математичний
Розмірковуючи
Експериментувати, задавати
питання, вирішувати логічні
головоломки, підраховувати тощо
Предмети, які можна досліджувати, думати
про науку, маніпулятивні матеріали,
подорожі у планетарій, природничий музей
тощо
Візуально-просторовий
Уявляючи
Малювати, створювати дизайн,
уявляти, машинально малювати
тощо
Відео, фільми, слайди, головоломки типу
Lego, книги з ілюстраціями, подорожі в
музей мистецтва тощо
Тілесно-кінестетичний
Через соматичні
відчуття
Танцювати, бігати, стрибати,
торкатися, жестикулювати тощо
Рольові, драматичні та рухові ігри,
предмети, з яких можна будувати,
спортивні та фізичні вправи, тактильний
досвід, практичне навчання тощо
Музичний
Через ритм та
мелодію
Співати, насвистувати, мугикати,
тупотіти ногами та плескати в
долоні під ритм, слухати тощо
Мати можливість наспівувати, відвідування
концертів, занять музикою удома та в
закладі, музичні інструменти тощо
Міжособистісний
Підхоплюючи ідеї
інших людей
Бути лідером, організовувати,
співвідносити, маніпулювати,
медитувати тощо
Друзів, групові ігри, соціальні зібрання,
громадські події, клуби тощо
Внутрішньоособистісний
Глибоко
занурюючись у
себе
Встановлювати цілі, медитувати,
мріяти, бути в спокої, планувати
тощо
Приватні місця, час, щоб побути наодинці,
самостійну роботу, вибір тощо
Натуралістичний
Через зв`язок з
навколишнім
середовищем
Ходити в гори, в походи, бути на
свіжому повітрі – ближче до
природи, працювати в саду
Можливість бути на свіжому повітрі,
тварини, походи, національні парки
Екзистенціальний
Про сенс життя
Філософствувати, медитувати,
вивчати історію, культуру релігії,
обговорювати “життєві” питання
Книги з філософії, релігії, культури, йога,
спіритичні вправи
На початковому етапі зараження новим типом збудника ознаки коронавірусу збігаються з усіма ознаками звичайної застуди: сухий кашель, слабкість, підвищення температури. У деяких пацієнтів відзначаються ураження очей (кон'юнктивіт) та діарея. Якщо захворювання протікає в легкій формі, запалення легенів не розвивається й весь патологічний процес обмежується слабо вираженими симптомами. У таких випадках температура може підійматися незначно або взагалі залишатися в межах норми.
При важких формах захворювання стан пацієнта швидко погіршується, підіймається дуже висока температура, з'являється непродуктивний сильний кашель, розвивається дихальна недостатність. Стан хворого значно погіршується, якщо є супутні захворювання.
У дітей інфікування може поширюватися на нижні відділи дихальних шляхів, викликаючи біль в грудях при диханні та задишку. Спостерігається запалення гортані, шийний лімфаденіт, свистячі та сухі хрипи в легенях.
При звичайній коронавірусній інфекції повне одужання зазвичай настає через 5-7 днів. Віруси mers та sars cov, як правило, ускладнень не викликають і прогноз захворювання сприятливий.
Якщо захворювання протікає у більш важкій формі, на одужання може піти два та більше тижня.
Прогноз при такому перебігу захворювання несприятливий.
Лікування коронавірусу легкої форми або середньої тяжкості включає симптоматичне лікування — препарати для зниження температури, кашлю, препарати від нежитю і т.д.
В основі лікування важких форм коронавірусу лежить медикаментозна терапія.
На сьогодні специфічних заходів профілактики коронавірусу немає — вакцина поки не розроблена.
При появі найменших симптомів захворювання рекомендується перебувати вдома.
У період великої захворюваності оточуючих необхідно максимально обмежити контакти з оточуючими людьми, уникати стовпотворіння, не відвідувати місця великого скупчення людей.
Немає коментарів:
Дописати коментар